‘We delight in the beauty of the butterfly but rarely admit the changes it has gone through to achieve that beauty.’
– Maya Angelou
Inspirerende artikelen over identiteit, cultuur en samenwerking voor succesvolle transformaties en oplossingen in een positieve toekomst.
In deze indrukwekkende presentatie van dr. Iain McGilchrist over de eigenschappen van de linker en rechter hersenhelft van de mens wordt het duidelijk dat de twee helften samen dienen te werken. Niet alleen in de mens, maar ook voor onze cultuur.
De eigenschappen van deze hersenhelften geven de tijdsgewrichten op aarde goed weer. We zijn als wereld steeds meer een linker hersenhelft geworden die streeft naar controle, macht, orde en handhaving, zonder verbinding te maken met de rechter hersenhelft.
Spontaniteit, creativiteit, onberekenbaarheid, verrassing en ontdekking worden namelijk zoveel mogelijk gemeden of zelfs uitgebannen door middel van moderne cultuureigenschappen die streven naar eenheid, standaardisering en gehoorzaamheid.
Ook in bedrijven wordt vaak de effectiviteit en de efficiency voorop gezet in plaats van de typische unieke en authentieke menselijke talenten van originaliteit, verbeelding en verbinding.
De kracht van verbeelding en visualisatie wordt vaak onderschat. Onze samenleving is veel meer gefocust op woorden dan op beelden. Dat terwijl onze hersenen juist heel erg visueel zijn ingesteld. Door middel van beelden is het vaak makkelijker om iets te onthouden en kan meer informatie in korte tijd overgebracht worden. Wensbeelden kunnen heel aantrekkelijk en stimulerend zijn; evenals toekomstbeelden. Vaak is ook de combinatie van woorden en beelden erg krachtig.
In ‘Verandermanagement voor de toekomst’ geeft Jo Vincken handvatten om de komende jaren veranderingen of transities vorm te geven. Hij maakt duidelijk welke vaardigheden helpen bij het vormgeven van de toekomst en bijdragen aan het creëren van waarde. Een waarden gedreven organisatie is volgens hem in staat complexe, maatschappelijke vraagstukken te vertalen in een waarde van en voor het bedrijf.
Met jouw woorden, emoties en gedachten manifesteer je jouw realiteit, jouw leven. Waarom?